STRONA
GŁÓWNA
KATALOG
FIRM
GALERIA OGŁOSZENIA
PrzyklejonyWpisy na forum są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Brodnica.net nie ponosi odpowiedzialności za ich treść. Jeśli znajdziesz wpis naruszający czyjeś prawa, napisz do nas.
Strona główna - FAQ - Szukaj - Użytkownicy - Grupy - Rejestracja - Profil - Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości - Zaloguj
Dodatkowe menu: 50 ostatnich postów | 10 losowych tematów | GŁOSOWANIE | WYNIKI
Diesel lepszy od benzyniaka?
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Brodnica.net Strona Główna -> Reszta świata
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Brod.pl




Dołączył: 17 Cze 2004
Posty: 767
Skąd: z naszej Brodnicy:)

PostWysłany: Czw, 04 Paź 2007 12:57:03    Temat postu: Diesel lepszy od benzyniaka? Odpowiedz z cytatem

Źródło: mojeauto.pl



Dylemat w kwestii wyboru pomiędzy samochodem wyposażonym w silnik wysokoprężny, a benzynowy jest już znany praktycznie od momentu, kiedy obie wersje pojawiły na rynku motoryzacyjnym. Krótko mówiąc, od bardzo dawna. W tym sporze wypowiadało się już z pewnością bardzo wielu znawców tematu przedstawiając swoje racje. Jednak na przełomie ostatnich dziesięcioleci zmieniło się wiele czynników, które niegdyś mogły stawiać wybór w dużo jaśniejszy sposób.

Zapłon samoczynny czy iskrowy?
"Wybór silnika to bardzo indywidualna sprawa i zależy od wielu czynników." – tłumaczy Marek Godzieszka, dyrektor ds. technicznych w Auto-Boss, wielodziałowego dealera marki Ford. To prawda. Zanim jednak na dobre włączymy się w dyskusję nad wyższością jednego rozwiązania nad drugim warto zapoznać się z podstawowymi zagadnieniami dotyczącymi pracy obu jednostek spalinowych. Jeden czynnik łączy wspólnie samochody zasilane benzyną z tymi, które do działania wykorzystują olej napędowy. Jest to zamiana energii zawartej w paliwie na pracę mechaniczną poprzez maszynę cieplną jaką jest silnik. Samochody produkowane w dzisiejszych czasach są wyposażone w większości w jednostki czterosuwowe i tłokowe, z tą różnicą że jedne posiadają zapłon iskrowy, a drugie samoczynny.

Tym pierwszym rodzajem zapłonu charakteryzują się silniki o obiegu Otto, nazywane również benzynowymi. Mieszanina paliwowo-powietrzna może być w nich wytwarzana np. w gaźniku. Jednak w dzisiejszych czasach jest to już nieco przestarzałe rozwiązanie i dużo częściej stosuje się wtryskiwanie paliwa do przewodów dolotowych lub bezpośrednio do cylindrów. Taką kolej losu wymusiły restrykcje związane z tematem ochrony środowiska oraz przede wszystkim rozwój techniki elektronicznej. Zapłon mieszanki w takim silniku jest realizowany poprzez wyładowanie iskrowe między elektrodami świecy. W silnikach diesla sprawa ma się nieco inaczej. Tutaj zapłon jest samoczynny. Paliwo, którym w tym przypadku jest olej napędowy jest wtryskiwane do powietrza nagrzanego w wyniku sprężania. Po rozpyleniu i odparowaniu samoczynnie zapala się. O jakości tego procesu świadczy liczba cetanowa, oceniająca skłonność oleju napędowego do samozapłonu.

W całej historii silników wysokoprężnych kołem napędzającym ich rozwój była głównie troska o oszczędność, a także zwiększona żywotność w porównaniu z "benzyniakiem". Dzisiejsze diesle w porównaniu z tymi sprzed dwudziestu, trzydziestu lat są technologicznie oddalone o lata świetlne. Przez te lata inżynierowie trudzili się jak mogli, żeby maksymalnie ulepszyć te silniki. Na pewno nie są to już te same "mułowate" i kopcące czarnym dymem z rur wydechowych silniki. Największa przemiana rozpoczęła się w połowie lat dziewięćdziesiątych. Marek Godzieszka z Auto-Boss tłumaczy: "Wśród kierowców pokutuje przekonanie, że silniki diesla są mniej dynamiczne. Jest to zgodne z prawdą tylko w przypadku starszych silników. Nowoczesne silniki wysokoprężne mają większą moc jednostkową w czasie, to znaczy większą moc na 1 sekundę, niż silniki benzynowe. Aby dynamika jazdy była identyczna w samochodach z silnikiem benzynowym i diesla, samochód z silnikiem benzynowym musiałby mieć ok. 20% więcej mocy fabrycznej." - dodaje. Cały sekret tkwi w tym, że współczesne silniki diesla z układem zasilania common rail z turbo-doładowaniem mają korzystniejszą charakterystykę mocy i lepsze przyspieszenie.

Wysokoprężne odrodzenie
Ostatnimi czasy w obliczu drastycznie wzrastających cen za baryłkę ropy naftowej, sprzedaż aut z silnikiem wysokoprężnym w Europie zaczęła proporcjonalnie wzrastać. Taka kolej losu sprawiła, że koncerny samochodowe po których nigdy byśmy się nie spodziewali, że do swojej oferty włożą silnik diesla, zrobiły to. W efekcie tego auto z jednostką wysokoprężną można już nabyć zarówno w samochodach z segmentów miejskich, aż po luksusowe limuzyny.

Większość z nas zna jednak bardzo dobrze powiedzenie - "nie ma nic za darmo". W ramach za zwiększoną oszczędność paliwa oraz wysoko zaawansowaną technologię, ceny wersji wysokoprężnych powędrowały w niektórych przypadkach przesadnie w górę. To jednak nie wszystkie "podwyższone" dodatki jakie na nas czekają przy zakupie: „Pojazd z silnikiem diesla w momencie zakupu kosztuje kierowcę więcej, niż samochód z silnikiem benzynowym, jest także droższy w utrzymaniu i naprawie" – stwierdza Marek Godzieszka. Za możliwość jazdy dieslem trzeba w przypadku niektórych nowych aut dopłacić nawet mocno powyżej 10 tysięcy złotych. Te niedomagania rekompensuje jednak fakt: "Silnik diesla zużywa mniej paliwa na jednostkę mocy. Ropa, na którą napędzany jest diesel, jest tańsza niż benzyna, przez co pojazdy z takimi silnikami są oszczędniejsze."

Jednak zanim poczujemy że diesel się opłaca, musimy przejechać rocznie odpowiednią ilość kilometrów. Tak naprawdę tańsza jazda na dobre zacznie się "zwracać" dopiero po 3-4 latach. Ekspert z Auto-Boss doradza: "Nie polecam pojazdów z silnikiem diesla tym osobom, które pokonują małe przebiegi, czyli mniej niż 20 tys. km rocznie. Silniki wysokoprężne są wskazane dla tych, którzy przejeżdżają wiele kilometrów w ciągu roku, zwłaszcza, że potencjalne ryzyko napraw występuje dopiero po 150-200 tys. przejechanych kilometrów."

Tak więc jak widać, po podsumowaniu niektórych dobrych stron wynikających z zakupu samochodu z silnikiem diesla, trzeba też wziąć pod lupę resztę czynników, które nie zawsze sprawią, że auto w podsumowaniu końcowym wyjdzie taniej. Jednak przy obecnie utrzymujących się cenach za litr ropy naftowej, która jest znacząco tańsza od benzyny, warto zapoznać się z wysokoprężnymi ofertami koncernów, szczególnie w przypadku gdy pokonujemy autem w ciągu roku bardzo duże dystanse.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Adres AIM
Pepe




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 423
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Nie, 07 Paź 2007 18:11:03    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

ja w 100% jestem za dislem
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
:mrgreen:




Dołączył: 17 Lut 2005
Posty: 1213

PostWysłany: Nie, 07 Paź 2007 19:34:42    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

tego nie można porównywać ...
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
lukasbrod




Dołączył: 16 Lip 2007
Posty: 332
Skąd: Brodłej

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 01:52:32    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

A CZEMU NIE!!??
Mozna i to godzinami Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekkk




Dołączył: 22 Maj 2007
Posty: 1082

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 06:47:16    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Stawiam na benzynę. Wiem, że disel jest ekonomiczniejszy, ale komfort, kultura pracy silnika zdecydowanie stawiają wyżej auto benzynowe. Nie ma aż takiej dużej różnicy, przy nowych autach wysokiej klasy, tam disle są zupełnie inne - ale na taki mnie nie stać i pewnie jescze długo nie będzie.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pepe




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 423
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 08:42:26    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a ja właśnie wole odgłos disla niż benzyniaka, jedyne co w benzyniakach podziwiam to odejście i fantazje przy wyprzedzaniu
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wo0w




Dołączył: 23 Mar 2007
Posty: 68

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 12:55:56    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Benzyniak jest cichszy i mniej klopotów w zime może być przy odpalaniu
ale teraz juz wychodza takie silnika diesla ze kultura pracy są zbliżone do benzyniaka ale to głównie chodzi o wygluszenia jakie są w aucie montowane

diesel jest ekonomiczny ale teraz jak są takie małe różnice między ropka a benzynką to niektórzy napewno się będą zastanawiać nad wyborem Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
winnetu




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 2941
Skąd: z Brodnicy :)

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 13:52:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Na korzyść diesla przemawia cena oleju napędowego i niskie spalanie w autach z silnikami wysokoprężnymi. W nowych dieslach nie brakuje mocy. Np. 1,9 TDI w VW ma takiego kopa, że mózg staje Smile
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
wo0w




Dołączył: 23 Mar 2007
Posty: 68

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 14:18:40    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Dobrze że zaznaczyłeś że w nowych Very Happy

To prawda nowe diesle maja teraz dużo koników pod maską Very Happy
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Pepe




Dołączył: 27 Lis 2006
Posty: 423
Skąd: Brodnica

PostWysłany: Pon, 08 Paź 2007 19:37:09    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

mi się marzy audi A4 z silnikiem 1,9 TDi a jeszcze lepiej 2,0 TDi Very Happy

na razie muszę się zadowolić 1,9 D
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
jacekkk




Dołączył: 22 Maj 2007
Posty: 1082

PostWysłany: Wto, 09 Paź 2007 08:11:01    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Z turbinkami trzeba ostrożnie. Trzeba umieć nimi jeździć i ściśle przestrzegać pewnych zasad. Trzeba nabrac określone nawyki. Np. po jeździe nie wyłączamy od razu silnika, musi trochę popracować na niskich obrotach...etc
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
PETER




Dołączył: 13 Wrz 2006
Posty: 398
Skąd: Jajkowo.

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2007 10:10:43    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Miałem już pare aut i juz nigdy nie kupie bezyniaka.I jak pisza przedmówcy diesle nowej generacji niczym nie ustepuja bezynowca,ani w kulturze pracy ani w osiagach.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
wo0w




Dołączył: 23 Mar 2007
Posty: 68

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2007 13:26:57    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

a wie ktoś jakś dokładnie ma pojemność BAK od forda escorta 1.8 TD 97r. combi Question Question Question Question Question
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
winnetu




Dołączył: 22 Wrz 2005
Posty: 2941
Skąd: z Brodnicy :)

PostWysłany: Pon, 15 Paź 2007 14:35:10    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

google.pl mówi, że 55 litrów.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość Wyślij email
jacekkk




Dołączył: 22 Maj 2007
Posty: 1082

PostWysłany: Wto, 16 Paź 2007 07:36:33    Temat postu: Odpowiedz z cytatem

Ale na wielu stacjach benz. "wleje" się więcej.
Powrót do góry
Zobacz profil autora Wyślij prywatną wiadomość
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Brodnica.net Strona Główna -> Reszta świata Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach



[ Strona wygenerowana w: 0.022031 sekund ] :: [ 16 zapytań SQL ]

Powered by phpBB

Brodnica - zobacz miasto z najlepszej strony

Translation: Michał Paluchowski